Bat sin fan dim ji yan yuk cha siu bau; Ba xian fan dian zhi ren rou cha shao bao; The Eight Immortals restaurant: the Untold Story; Bunman: the Untold Story
Hong Kong
Pelivelkoja karhuava hongkongilaismies tulee tappaneeksi kaltaisensa ja pakenee oikeusprosessia Macaolle. Kahdeksan vuoden kuluttua henkirikollisesta on tullut valehenkilöllisyyden turvin Wong Chi Hang, lounasravintolan omistaja joka tosin haikailee kannattamattoman liiketoimintansa myymistä. Rästejään mies paikkailee huijaamalla mahjongissa, vaihtamalla henkilökuntaansa tiuhaan ja kokeilemalla vaihtoehtoisia raaka-ainelähteitä – kolmella säästötoimenpiteillä on luontevampi yhteys kuin äkkiseltään saattaisi arvata. Kun läheiseltä rannalta löytyy kadonneiksi ilmoitettuja ihmisiä useaan osaan jaettuna ja jäljet kirjaimellisesti johtavat sylttytehtaalle, alkaa kulissien ja mielikuvien takaa puskemaan esiin ihmisluonnon nurja puoli - niin syytettyjen kuin syyttäjienkin osalta.
Huolimatta varsin ilmiselvästä tapauksesta pötkii syyllinen
yllättävän pitkään, oveluuden korvaavalla sisukkuutensa ja irtoraajakeissiä
tutkivan poliisiyksikön tunaroinnin takia. Murharyhmän yhteishenki haisee kuin
rantautuneet ruumiit eikä johdolla tunnu olevan kosketusta alaisiinsa saatikka
näiden setvimään henkirikokseen. Hongkongilaiskomedioiden leimallinen
ääliöhuumori naamanvääntelyineen ja slapstickeineen on Untold Storyssa
keskittynyt elokuvan alkupuolelle, sen tässä tapauksessa osoittamassa
rivimiesten tylsämielisyyttä, itsekeskeisyyttä ja kakaramaisuutta.
Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, ettei esimiestoimintakaan kerää
pisteitä; tuottaja Danny Leen esittämä (mikäpä muukaan kuin) komisario
piipahtaa aina välillä töissä, yhtälailla sekä delegoimassa töitä alaisilleen
että esittelemällä päivittäin vaihtuvia ilotyttöjään. Selkeästi elokuvan
sivuosassa oleviat arkistonhoitajat, rikospaikkatutkijat ja avaintodistajat
tuntuvat hoitavan sen varsinaisen poliisityön.
Untold Storyn tapauksessa antisankarit eivät kuitenkaan
tarinan edetessä kouliinnu jalompaan suuntaan, vaan velvollisuuksien
laiminlyönti kantaa mätää hedelmää. Epäpätevästä poliisityöstä seuraa toinen
toistaan räikeämpi virkavirhe, kun yksikkö pyrkii saamaan tehdyn tekemättömäksi
yhä enenevissä määrin äärimmäisemmillä menetelmillä – huolimatta siitä, ettei rikollisen
henkilöllisyyttä olla jätetty turhan ambivalentiksi, ovat tämän kiinniotosta
vastuulliset viranomaiset ylimielisyydellään johtaneet tilanteen sellaiseen
pisteeseen, että syyllinen uhkaa päästä vapaalle jalalle.
Aikaisempaa aktiivisemman roolin kuulustelussa ottava
komisario alkaa kehittää varsin sadistisia juonia epäillyn päänmenoksi,
paikaten todisteiden puuttumista intuitiolla, uskomuksella omasta, kohtalonomaisesta
poikkeuksellisuudesta. Myös Wongin perässä tulleet hongkongilaisjeparit
haluaisivat jututtaa ravintoloitsijaa, mutta
macaolaisvirkaveljistään poiketen näillä on pitävät todisteet miehen syyllisyydestä. Vaikka
elokuva kuvaakin dirtyharrymaisesti sääntöjä kiertävän esivallan toimintaa, se
tekee sen selkeän satiirisesti.
Pääepäillyksi nousevalla Wongilla onkin varsin korkea rima
pyrkimyksissään osoittaa olevansa vielä murharyhmääkin epämiellyttävämpi
tuttavuus. Hahmo selviää hämmästyttävän(/häiritsevän) helposti tästä urakasta,
nostaen jokaisella törkeydellään pöyristyttävyyden uudelle tasolle, ja
toisaalta kyeten ylittämään sen seuraavilla kolttosillaan. Aivan kuten
komisario Leen tapauksessa, myös ravintoloitsijan kohdalla katsojaa pyritään
harhauttamaan varsinkin tutkintavankeuden aikana, jolloin teknisesti syytön
mies päätyy varsin brutaaliin käsittelyyn, pyristellen sen minkä kykenee.
Toiminnan seurauksena ruudulle aukeava, kaiken aiemmin
nähdyn ylittävä takauma onkin – niin hirvittävältä kuin asia kuulostaakin -
lähes helpottava, sen vähentäessä manipuloidun katsojan sympatioita täysin
parantumatonta Wongia kohtaan. Sarjamurhaaja ei nimittäin ole tällä kertaa
riivattu, vähämielinen, aivopesty tai muutenkaan uhrimaisesti syyntakeeton.
Täysissä sielun ja ruumiin voimissa toimivaa Wongia ajaa eteenpäin äärimmilleen
viritetty opportunismi ja egoismi, minkä seurauksena tämä sairaalloinen
materialisti ei kykene näkemään ympärillään liikkuvia ihmisiä kuin joko
uhkaavina kilpailijoina tai hyväksikäytettävinä untermenscheinä – kun tämä
lihaksi tullut ahneus on tuhonnut kokonaisen perheyksikön, se päättää hyödyntää
käsillä olevat jäännökset paitsi voitontavoittelussa, myös vahvistaakseen käsitystä
omasta erinomaisuudestaan vähälahjaisempaa ainesta – johon laskee myös poliisit
– nöyryyttämällä. Tämä tuhoisa yli-ihmiskäsitys rinnastaa rikollisen tätä
jallittavaan komisarioon.
Kun toistensa vastavoimat on luonnehdittu näin
lohduttomiksi, eivät seuraukset voi olla kuin pessimistisen ihmiskuvan
riemuvoittoa. Hongkongin törkybuumin keskellä syntynyt Untold Story käyttääkin
skenaariota kursailemattomasti hyväkseen tuodessaan yleisön eteen sen, mitä se
on Cat III –luokitukselta odottanut saavansakin. Laaja-alaisesti sekä fyysistä,
henkistä, seksuaalista että ideologista pahoinpitelyä yhdistelevä kertomus kuohuu
siinä määrin yli, että jotain roiskuu katsomonkin puolelle.
Vastenmielisyydestään ja itsetarkoituksellisuudestaan huolimatta väkivalta on
niin keskeinen osa kaksinaismoralismia, sortamista ja vahvemman lakia
pohtivassa tarinassa, että sen hillitympi läsnäolo alkaa kuulostaa paapomiselta;
tekojen seurauksia kaunistelematon väkivalta on samaan aikaan sekä puhdasta
eksploitaatiota että vastalause yleisön verenhimolle, painajaismaista loppua myöten.
Elokuvan tekniikka palvelee tätä tavoitetta moitteettomasti,
ennen kaikkea kuvauksen ja äänimaailman osalta. Pitkät, odottamattomia
kuvakulmia löytäneet otot luovat levottomalla tavalla todentuntuisen tunnelman,
joka ikään kuin puhkeaa kukkeimmilleen eksplisiittisissä
väkivaltaryöpytyksissä. Yksinkertainen, lähes aavemainen score toimii,
varsinkin Wongin astuessa näyttämölle - enimmäkseen teoista kuin
luonteenpiirteistä koostuva ravintoloitsija saattaisi jäädä melko
tavanomaiseksi ihmishirviöksi ilman yksi yhteen nivottuja tehosteita; hahmon
ympärillä vääristyvät äänimaailma ja valaistus alustavat luonnenäyttelijä
Anthony Wongin suvereenisti kameraa hallitsevaa tulkintaa, joka huokuu
uhkaavuutta ja aggressiivisuutta aina hillitysti mutta vaivalloisen jäykästi
esiintyvästä kokista puhdasta eläimellistä vihamielisyyttä pursuavaan
raivopäähän. Aika yllättäen tämä suoritus tuotti varsin nihilistiselle
eksploitaatiohalpikselle tunnustusta myös (paikallisia Oscareita tai Baftoja) vastaavan
HFKA:n 13. palkintogaalassa, kun Wong nappasi
sarjamurhaajaraiskaajakorttihuijari-ihmissyöjäihmisperseen roolilla parhaan
miespääosan jakotilaisuutta muilta osin dominoineen C’est la vie, mon chéri
-romanssielokuvan nenän edestä.
Katsojan tottumuksista riippuen Untold Story on CAT III
–eksploitaatiota joko parhaimmillaan tai pahimmillaan. Omalla kohdalla kallistun
ensimmäisen kannalle, yllä selostetun valossa tätä kun voisi jopa nimittää
vastuulliseksi väkivaltaviihteeksi.
4,5/5
Imdb
Elonet
Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti