Yhdysvallat
Vuosimiljoonia siitä, kun muukalaiset kävivät jättämässä jälkensä Maan kamaralle, tulevat näiden äpärälapset löytäneeksi jonkinasteisen tähtienvälisen kartan ja tunnistavat itsessään tarpeen lähteä tervehtimään vanhempiaan, ehkä siinä sivussa jututtamaan elämän tarkoituksesta ja syistä olemassaololle. Sukuloinnille luo taloudelliset rahkeet Peter Weyland, moninkertainen nobelisti, menestyksekäs liikemies, Guy Pearce hassussa maskeerauksessa.
Paikannettuaan maailmankaikkeudesta kartan osoittaman tähden, löytää retkikunta sen ainoalta asutuskelpoiselta planeetalta mystisen rakennuksen, jonka sisältä sen jäsenet ryhtyvät yhyttämään esi-isiään. Ja löytyyhän niitä, vieläpä roppakaupalla. Jälleennäkemisen rajatonta riemua tosin rajoittaa hämmennys, joka johtuu avaruusolioesivanhempiemme elottomasta tilasta - vaiva osoittautuu tarttuvan sorttiseksi, joten kuolinsyytutkimus on paikallaan. Dänikenimäisen kiinnostavasta irtiotosta käynnistyvä tarina alkaa kyseisen salaisuuden paljastuessa kääntymään huomattavan paljon tylsempään, arkisempaan kurssiin, pohdiskelevan scifin joutuessa väistämään suoraviivaisen selviytymiskauhun tieltä.
Kaikki matkan varrella elottomaksi oletettu ei suostukaan
alistumaan joltain galaktiselta takahikiältä ängenneiden, omistajan elkein kulkevien
karvattomien apinoiden ahtaisiin kategorisointeihin, vaan ympäristö ryhtyy
järjestämään näille jäynää. Kauhuelementit tuntuvat syviä ontologisia
vertauskuvia tavoittelevan tarinan kannalta päälle liimatuilta.
Mielikuvituksettomalla tavalla arkiset säikyttelyt pimeillä käytävillä
juoksentelevine uhreineen ja nurkan takaa äänitehosteen saattelemana
morjenstavine saalistajineen kiskovat kokonaisuutta keskinkertaisuuden suuntaan.
Yhdistettynä hahmojen yksiulotteisuuteen selviytymiskamppailusta tulee pitkästyttävän ennalta-arvattava, kun toimenkuvaansa ja päämääräänsä kohtauksesta toiseen taukoamatta hokevat hahmot tulevat suorittaneeksi tehtävänsä – geologi selvittää monumentin rakenteen, pilotti haluaa pitää aluksensa lentokelpoisena, esimies haluaa olla yksitoikkoisen kylmä bitch ja androidi tahtoo nousta kodinkoneesta itsenäiseksi, luojistaan riippumattomaksi olennoksi. Tämä rakennuspalikkamainen yksitoikkoisuus tiivistyy mielestäni kohtaukseen, jossa muukalaisrakennuksen sisällä suunnilleen omaa varjoaankin säikkynyt biologi haluaakin yhtäkkiä hyväillä vastaantulevaa avaruuskobraa; hahmo on tähän asti suhtautunut terveen epäluuloisesti monumentin sisältöön, mutta nyt tämä tunne on unohdettu, koska biologin on oltava epäterveen kiinnostunut kohtaamistaan biologisista ihmeistä.
Kun myös hahmojen luonteenpiirteiden miellyttävyys korreloi varsin suoraan näiden selviytymismahdollisuuksien kanssa, voidaan Prometheuksessa nähdä jo kaikuja slashermaisen moralistisesta fatalismista. Ehkä ennalta-arvattavuuden sijaan voitaisiin puhua ennaltamääräämisestä samalla tavalla kuin Jalavakadun tai Kristallijärven tapauksessa.
Yhdistettynä hahmojen yksiulotteisuuteen selviytymiskamppailusta tulee pitkästyttävän ennalta-arvattava, kun toimenkuvaansa ja päämääräänsä kohtauksesta toiseen taukoamatta hokevat hahmot tulevat suorittaneeksi tehtävänsä – geologi selvittää monumentin rakenteen, pilotti haluaa pitää aluksensa lentokelpoisena, esimies haluaa olla yksitoikkoisen kylmä bitch ja androidi tahtoo nousta kodinkoneesta itsenäiseksi, luojistaan riippumattomaksi olennoksi. Tämä rakennuspalikkamainen yksitoikkoisuus tiivistyy mielestäni kohtaukseen, jossa muukalaisrakennuksen sisällä suunnilleen omaa varjoaankin säikkynyt biologi haluaakin yhtäkkiä hyväillä vastaantulevaa avaruuskobraa; hahmo on tähän asti suhtautunut terveen epäluuloisesti monumentin sisältöön, mutta nyt tämä tunne on unohdettu, koska biologin on oltava epäterveen kiinnostunut kohtaamistaan biologisista ihmeistä.
Kun myös hahmojen luonteenpiirteiden miellyttävyys korreloi varsin suoraan näiden selviytymismahdollisuuksien kanssa, voidaan Prometheuksessa nähdä jo kaikuja slashermaisen moralistisesta fatalismista. Ehkä ennalta-arvattavuuden sijaan voitaisiin puhua ennaltamääräämisestä samalla tavalla kuin Jalavakadun tai Kristallijärven tapauksessa.
Prometheuksen rinnakkaisteokseksi vihjattu Alien (1979) on mukana
lähinnä pintapuolisena pastissina, alussa pedatun äidittömyyden jäädessä
pelkästään yhden juonenkäänteen alustukseksi. Toisaalta kohtaus on linjassa
Prometheuksen (kaiken taustahötön alta pintaan pyrkivän) teeman kanssa
hallinnassa olevien yksilöiden (/kansojen/vanhempien/hallitsijoiden) pelosta
tulla syrjäytetyksi (=tapetuiksi) itsestään kumpuavien luonnollisten
ominaisuuksien johdosta, jotka tämän asema määrittelee heikkoudeksi –
lisääntyminen, jälkeläiset, vanheneminen, kuolema. Elokuvassa pelätyin asekaan
ei tapa kohdettaan, pelkästään syrjäyttää tämän pienimmässä, jakamattomassa
valtakunnassa, jota yksilö voi hallita – omassa persoonassaan, kehossa. Tässä
saavutetussa valtakunnassa on jäänteitä sitä aikaisemmin hallinneesta minästä,
mutta myös vikkelän evoluution mukanaan tuomia uusia, vieraita osia, joita
vanha minä ei kykene hallitsemaan.
Sataprosenttiseen takuuseen en kumminkaan uskalla mennä, sen
verran juonessa haiskahtaa käsikirjoittaja Lindelofin Lostista (2004-2010) tuttu käänteiden
paikoittainen avaamatta jättäminen tai tahallinen merkityksettömyys – vähän
kuin käsikirjoitus heiluttaisi kansainvälistään katsomon suuntaan. Sanottakoon
silti, että teeman jääminen epämääräiseksi mahdollistaa ihmisen kaukaisen
esi-isän – joka kykenee sekä luomaan, uhrautumaan että tuhoamaan - käsittelemisen
salamyhkäisenä toimijana, jonka suhde jälkikasvuunsa jää mieleenpainuvasti
arvoitukselliseksi. Yksinkertaiset teot herättävät enemmän kysymyksiä kuin
antavat vastauksia.
Kiinnostavia kuvia sisältävä Prometheus onnistuu paikoin
luomaan nätin näköisiä kohtauksia, mutta siihen se jääkin. Tässä vaiheessa on
paha sanoa, alustettiinko tässä jatko-osaa, aukeaako elokuva paremmin
kolmituntisessa erikoisjulkaisussa vai onko tässä käsissä silkkaa katsojien
sumutusta, kuppainen filmi ja lopullinen osoitus elokuvakerronnan jäämisestä
televisiosarjojen varjoon.
Parissa(kaan) tunnissa ei ole juuri sijaa pedattujen kysymysten miettimiselle, kun on liian kiire kääntää juonta umpikujiin, kouhottaa kosmisella soramontulla ja antautua sekundaxenomorphin kiihkeään suudelmaan – mikä sekin tosin vesitetään pliisulla salamaleikkauksella. Mikä idea niitä tyylirikkoisia kauhuelementtejä oli väkisin tunkea mukaan, jos yleisöltä sitten kuitenkin riistetään mahdollisuus riehaantua hurmeesta täysin palkein?
Parissa(kaan) tunnissa ei ole juuri sijaa pedattujen kysymysten miettimiselle, kun on liian kiire kääntää juonta umpikujiin, kouhottaa kosmisella soramontulla ja antautua sekundaxenomorphin kiihkeään suudelmaan – mikä sekin tosin vesitetään pliisulla salamaleikkauksella. Mikä idea niitä tyylirikkoisia kauhuelementtejä oli väkisin tunkea mukaan, jos yleisöltä sitten kuitenkin riistetään mahdollisuus riehaantua hurmeesta täysin palkein?
1,5/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti