Circus
Yhdysvallat
Sirkus on saapunut kaupunkiin, samoin sen liepeillä
uneksivat ihmiset, näiden muassa yhden hengen sotaa nälänhätää vastaan käyvä
Kulkuri. Kamppailu kääntyy taas joksikin aikaa Kulkurille suotuisaksi, kun
taloustilannetta stressaava tirehtööri havaitsee tässä pellen vikaa. Sisäistä
klovniaan jalostamaan ryhtyvä tulokas osoittautuu luonnonlahjakkuudeksi, joskin
menestystä varjostaa hyväntahtoisen miehen suhde Myrnaan, niin ikään
sirkuksessa esiintyvään tirehtöörin tyttäreen, jonka suoriutumiseen tämän
ankara isä ei ole läheskään yhtä tyytyväinen.
Chaplin heittää tämänkertaisessa elokuvassa Kulkurinsa
tilanteeseen, joka poikkesi hahmon edesottamuksista niin sitä edeltäneessä
Kultakuumeessa (1925) että seuranneessa Kaupungin valoissa (1931) - Kun Chaplinin työt ennen
ja jälkeen Sirkusta kertovat perinteisemmän tarinan paremmasta (ja
tasaisemmasta) elämästä haaveilleesta tavallisesta tallukasta, on
tämänkertainen teos Chaplinin omaa leipälajia kommentoiva, voimakkaan
vertauskuvallinen silmäys showbisneksen itseensä.
Läpi elokuvan Kulkuri antautuu tilanteisiin, jotka
viihdyttävät elokuvan todellisten tapittajien lisäksi puhtaan fiktiivistä
yleisöä, vaivojaan säästämättä: sen lisäksi että Chaplin on väittänyt
todellakin sulloutuneensa leijonahäkkiin ja trapetsille keekoilemaan kuvausten
aikana, on tämän roolihahmo lahjakkuudestaan ja suosiostaan huolimatta
sirkusympäristössä paitsi loistamassa, myös uhattuna – kömpelöt huoltomiehet,
seuralliset marakatit ja käsittämätöntä vihaa Kulkuria kohtaan osoittava muuli
toisaalta mehevöittävät tilanteen kiinnostavuutta, toisaalta ovat esiintyjälle
itselleen vaarallisia. Kulkuri on lunastanut rutinoituneisiin esiintyjiin
pitkästyneen yleisön suosion laittamalla itsensä likoon ja murtamalla
vakiintuneet kaavat tehdä komediaa.
Toisaalta showbisneksen etupäässä bisneksenä näkevä
tirehtööri, pätevälle viihdyttäjälle puitteet tarjoava rahoittaja, pyrkii
rajoittamaan Kulkurin intuitiivista, riskialtista tapaa tuottaa ohjelmistonsa
sisältö – aluksi tämä pyrkii ainoastaan opettamaan noviisille klovniensa vanhat
temput, luullen yleisön kaipaavan pelkästään uutta naamaa, ei uutta (vaikeammin
ennakoitavaa ja sitä myöten kontrolloitavaa) tapaa tehdä komiikkaa. Kun
suunnitelma lyö kiville, on tirehtööri ensin alentamassa tulokkaan apumieheksi,
mutta löytää sittenkin tavan, jolla säädellä ikään kuin venttiilistä Kulkurin
esiintymistä.
Metatasona näyttäytyy myös halki elokuvan toistuva teema
viihdyttäjästä mukautumassa johonkin toiseen rooliin. Alun monimutkaisessa
takaa-ajokohtauksessa Kulkuri sekä oletetaan (taskuvaras) että tulee
tekeytyneeksi (vahanukke) joksikin sellaiseksi, mitä hän ei tosiasiassa ole.
Myöhemmin samaa asiaa pyöritellään areenalla, kun Kulkurin täytyy työnantajansa
määräyksestä omaksua pellen, taikurin, eläintenkesyttäjän ja tasapainoilijan
roolit. Kaikissa tilanteissa hän on jollain tapaa riippuvainen muiden
suhtautumisesta itseensä, eikä rooli kanna sen pidemmälle kuin sen ylläpitämä
illuusio – tavallaan tämä on vain pitkälle viety toisinto jo Chaplinin
aiemmissa elokuvissa esitetyistä väärinkäsitystilanteista.
Toisaalta Kulkuri sanelee myös oman roolinsa suhteessa
kanssaeläjiin, tästä parhaana esimerkkinä kehittyvä suhde Myrnaan. Hahmojen
ensi kertaa kohdatessa kroonisesta puutostilasta kärsivä Kulkuri puntaroi,
näyttäytyäkö isänsä toimesta nälässä pidetylle Myrnalle pelkästään
itsekeskeisenä vaiko empaattisena ja yhteistyöhaluisena. Koska tästä alkaen
jokainen Kulkurin päätös muuttaa enemmän tai vähemmän tämän suhdetta Myrnaan,
käy hahmon tämänkertainen inkarnaatio ihmisluonnon molempia puolia (varsinkin
trapetsitaiteilija Rexin suhteen) ilmentäessään erityisen uskottavan
kehityskaaren, mikä tekee loppuratkaisusta paitsi jännittävän, myös
liikuttavan. Toisin kuin työssään, Kulkurin ei Myrnan kanssa tarvitse pitää
ilveilyllä yllä minkäänlaista illuusiota siitä, minkälainen hän pohjimmiltaan
on, joten päätöskin on yksin hänen. Ollako ystävä, kumppani vai pelkkä muisto.
Auteurinsa filmografiassa vähän liian vähäiselle huomiolle
jäänyt Sirkus on hauska, liikuttava ja älykäs komedia. Komediaelokuvalle hieman
ennalta-arvattava miljöö, mitä itse komiikasta ei tosin voi sanoa – vaikka
eivät kaikki vitsit olekaan auteurin itsensä kehittämiä (eikä tämänkertaiseen
esitykseen unohtuneitakaan). Tietty kiire paistaa läpi leikkauksessa ja
joidenkin tapahtumien löyhällä selittelyllä (kuten miksei Rex ilmaannu yhteen
esiintymiseensä), tosin nämä tekisi melkein mieli laittaa harvinaisen
epäonnisen tuotantovaiheen piikkiin.
4/5
Imdb
Elonet
Wikipedia
Tuo kuvitus on aivan mahtava! Täytyy vilkaista leffakin joskus. Samoin edellisen postauksen Critters, se odottelee vielä kääreissä sopivaa hetkeä...
VastaaPoistaMahtavaa!
Poista-Tosin jokainenhan hetki on sopiva Crittersille.