Tanska, Yhdysvallat
Jos B-elokuvaveteraani Alfred Pyunia on uskominen, tullaan
teknologia-alalla ottamaan seuraavan viidentoista vuoden aikana tasaväkisesti
harppauksia ihmisten elämänlaatua kohottavalla (proteesit) ja laskevalla
(pyssyt) sektorilla. Kääntöpuolena saavutettu hyöty on alati päätymässä
sellaisten kuppikuntien haltuun, joiden asennoituminen ympäröivään
yhteiskuntaan on jossain määrin vihamielinen. Näitä terroristeja, gangstereita
ja vallankumouksellisia jallittavan (ilmeisesti maailmanlaajuiseksi järjestöksi
kehittyneen) Los Angelesin poliisilaitoksen laskuun toimiva palkkatappaja Alex
Rain alkaa viimeisimmän tehtävänsä päätteeksi potea burn outia.
Urautunut kyborgi haluaisi vetäytyä omiin oloihinsa pohdiskelemaan ihmisyyttään ja vetämään design-huumeita. Mutta huoli pois, ei tappaminen vielä antisankarin motivaation puutteeseen tyssää; komisario Farnsworth, Alexin esimies, kiristää Rainin lähtemään Indonesiaan petturiandroidi Jaredin perään, Rainin kyberneettinen exä kun on myymässä salaista tietoa koneiden kehittymisestä huolestuneille kumouksellisille. Määränpäässä palkkamurhaajalle alkaa hiljalleen valjeta, ettei hänelle olla paljastettu kaikkia tehtävän eettisiä yksityiskohtia…
Urautunut kyborgi haluaisi vetäytyä omiin oloihinsa pohdiskelemaan ihmisyyttään ja vetämään design-huumeita. Mutta huoli pois, ei tappaminen vielä antisankarin motivaation puutteeseen tyssää; komisario Farnsworth, Alexin esimies, kiristää Rainin lähtemään Indonesiaan petturiandroidi Jaredin perään, Rainin kyberneettinen exä kun on myymässä salaista tietoa koneiden kehittymisestä huolestuneille kumouksellisille. Määränpäässä palkkamurhaajalle alkaa hiljalleen valjeta, ettei hänelle olla paljastettu kaikkia tehtävän eettisiä yksityiskohtia…
Oikeastaan Nemesiksen suurin riippakivi piilee juuri tässä
joutavassa juonellisessa kikkailussa; Muutamalla minuutilla alustetut
henkilöhahmot kääntävät takkiaan, juonittelevat ja repivät tyhjästä uusia
käänteitä. Kokonaisuutta tarpeettomasti pitkittävä vaikeaselkoisuus tuntuu
itsetarkoitukselliselta, ikään kuin yksinkertaisuudessaan toimivaa
toimintagenren peruskuviota murhamissiosta, jossa suksitaan sudanintapaiseen ja
räiskitään aikansa kutakin, pyrittäisiin häivyttämään. Kun hahmot vielä
vaihtuvat melko tiuhaan, ei näihin ehdi muodostaa oikein minkäänlaista
suhtautumista, mikä syö tehoja useammaltakin teknisesti sujuvalta, trillerin
suuntaan kurottelevalta kohtaukselta – tosin ainahan voi bongata B-leffojen
silloisia ja tulevia konkareita, vaikkei näiden kohtalosta nimenomaisella
filmillä jaksaisikaan välittää.
Vastakkaisia rintamia johtavat Tim Thomerson (Farnsworth) ja
Cary-Hiroyuki Tagawa (Angie-Liv) suoriutuvat rupeamasta parhaiten, vaikka
kummankin anti on uraa laajemmin pohdittaessa ”vain” keskitasoa. Brion Jamesin
saksalaisittain murtava tappaja-androidi jää mieleen jonkinasteisena ironisena
heittona Terminaattoreiden suuntaan. Silti suurimmasta osasta kaartia paistaa
läpi jäätävä harrastelijamaisuus, mikä on kieltämättä kutkuttavaa kun sen
höystää elokuvan dialogilla, joka itsessään maalailee kyberpunkille leimallista
melankoliaa sujuvasti, mutta ulostautuu kornina, jopa parodisena jauhantana kun
joku yksi ilme per rooli –periaatteella etenevä monotoninen honottaja eläytyy
kuin omissa ruumiinvalvojaisissaan.
Pääosan Olivier Gruner menee jossain näiden kahden ääripään
välimaastossa, tehden dramaturgisesta jäykkyydestään huolimatta välttävän esityksen väsähtäneenä agenttina. Grunerin roolihahmo ei ole
läheskään koko leffaa niskan päällä, vaan selviää useammastakin tilanteesta
vetäytymällä, tuurilla tai saamalla apua jos joltakin taholta – pääosittaja
pystyy vastaamaan roolin edellyttämään fyysisyyteen, mutta oma osuutensa on
myös hahmon rakentamisessa; 15 prosenttia kehostaan menettäneen, välillä
turpaansa ottavan ja scifipolakasta riippuvaisen sankarin selviytyminen ei ole
itsestään selvää, jolloin räiskinnässä on sähköisyyttä, jota ei aina saavuteta
isommallakaan rahalla. Järjen(/kliseiden) vastaisesti pahiksetkin vaihteeksi
osuvat aina välillä sillä konetuliaseellaan.
Asiaan voivat tosin vaikuttaa maaliin hakeutuvia, räjähtäviä
panoksia ampuvat haulikon ja IT-patterin risteytykset ja muut käsistä karanneen
asefetissin hedelmät - elokuvan arsenaali on merkillisyydessään kiehtovaa.
Vaikka kuvakerronta on melko persoonatonta, etenevät toimintakohtaukset varsin
sujuvasti halki elokuvan – tiukasta kuvan rajaamisesta johtuva klaustrofobia ei
pääse iskemään, kun toiminta tapahtuu studion sijaan pitkälti ulkoilmassa –
elokuvan todellisuudessa pitkälti teknistyneet Kalifornia ja Havaiji ovat
kelvanneet kehityksestä jälkeenjääneen tulevaisuuden Indonesian raameiksi
(samalla säästyy vaiva tieteisvisioiden ilmentämisestä lavastepuolella..).
Tekijät ovat käyttäneet kuvauspaikkoja lennokkaasti, maisemien vaihdellessa uneliaasta pikkukylästä teollisuusraunion kautta tulivuorien kupeeseen – mieleeni on jäänyt kohtaus, jossa sarjatulisingon vihaa pakenevat sankarit meinaavat saada niskaansa harhalaukauksen seurauksena luhistuvan tehtaanpiipun. Kyseinen hormi oli ilmeisesti tarkoitus purkaa joka tapauksessa, ja Pyun sai mahdollisuuden ilmaisen tehosteen purkittamiseen kuvausaikatauluaan säätämällä.
Tekijät ovat käyttäneet kuvauspaikkoja lennokkaasti, maisemien vaihdellessa uneliaasta pikkukylästä teollisuusraunion kautta tulivuorien kupeeseen – mieleeni on jäänyt kohtaus, jossa sarjatulisingon vihaa pakenevat sankarit meinaavat saada niskaansa harhalaukauksen seurauksena luhistuvan tehtaanpiipun. Kyseinen hormi oli ilmeisesti tarkoitus purkaa joka tapauksessa, ja Pyun sai mahdollisuuden ilmaisen tehosteen purkittamiseen kuvausaikatauluaan säätämällä.
Edellämainittujen ratkaisujen ohella Nemesiksen ilmeistä
halpuutta on paikattu seikalla, joka pistää silmään pitkin tarinaa; sen röyhkeä
vimma lainailla elementtejä muista, menestyksekkäämmistä lähimenneisyyden
tieteistoimintapätkistä: lainvalvojat ovat (ainakin) osin koneita kuten
Verhoevenilla, vastahakoisen agentin lojaalisuus sinetöidään sisuksiin
jemmatulla pommilla kuten Carpenterilla, radikaaliryhmä taistelee
konekonspiraatiota vastaan kuten Cameronilla, erillinen viranomainen jäljittää
karanneita androideja kuten vanhemmalla Scottilla, sankarillinen pyssymies
ehtii alakynnessäkin pelastamaan viattoman sivullisen kuten Woolla (varsinkin
viimeiseksi mainitun vaikutteet paistavat raskaasti läpi myös elokuvan
asekungfuta huokuvassa taistelukoreografiassa)… listaa voisi jatkaa loputomiin.
Kun näitä elementtejä otetaan käyttöön varsin sulavasti siellä ja täällä
elokuvaa, ei se ala tökkimään ja sitä myöten tuntumaan itsetarkoitukselliselta
– mitäpä sitä keksimään pyörää uudelleen.
Leffa kirii loppua kohti vauhtia, kun turha juonen kanssa
nysvääminen alkaa antaa tilaa finaalin lähes tauottomalle rymistelylle -
Nemesis voisikin olla lähes täydellinen omassa kastissaan, jos se olisi loppuun
asti rehellinen itselleen. Nyt pohjimmiltaan yksinkertainen tarina vie
ylimittaisuudessaan terää tunnelmalta ja toiminnalta, eikä käsillä ole
sittenkään täysien pisteiden actionhalpista. Toivoa sopii, että viime aikoina
vanhoista elokuvistaan uusia versioitaan suoltamaan intoutunut ohjaaja
huomioisi myös tämän aspektin director’s cutissa, eikä olisi keskittynyt
ainoastaan rumentamaan herttaisia erikoistehosteita CGI-kuralla.
3,5/5
Onko tästä tullut director's cut? Se voisi olla hauskaa nähdä.
VastaaPoistaSenhän oli tarkoitus ilmestyä jo viime vuoden puolella, mutta jostain syystä jäänyt jonkinsorttiseen limboon. Asian tilaa lienee parasta kysyä suoraan Pyunilta itseltään - ainakin noita aikaisempia erikoisjulkaisuja on saanut tilattua suoraan ohjaajalta hervottomien kansien ja signeerauksen kera!
PoistaSiitä en osaa sanoa, kuinka paljon viihdyttävämpi tuo julkaisu on. Käsittääkseni isoin muutos koskisi georgelucasmaisesti erikoistehosteita.
Ovatko jatko-osat mahdollisesti mukana arvosteluohjelmistossasi?
PoistaMulla on kyllä pari muuta filmiä mielessä näin lähitulevaisuuden varalta, mutta miksipäs ei jossain vaiheessa. Pyun on kumminkin jollain kieroutuneella tavalla kiehtova elokuvantekijä :D
Poista