Kanada, Yhdysvallat
Sijaisnäyttelijänä aloittanut Aaron Norris lienee elänyt
uransa kulta-aikaa päädyttyään veljensä, yhden Chuckin, vanavedessä Cannonille,
lopulta ohjaten tasalaatuisia toimintahalpiksia kasarin loppupuolella.
Yhdeksänkymmentäluvun alussa valmistuneessa Hitmanissa alkaa kumminkin jo näkyä
paitsi studion heikossa hapessa ollut taloustilanne, myös kumpaisenkin
Norriksen orastava urautuminen.
Huumepoliisi Cliff Garret sohii väijytyskeikalla liian
jämerästi ampiaispesää ja tulee parinsa Del Delanyn ampumaksi. Kahta vuotta,
yhtä valekuolemaa ja peiteidentiteettiä myöhemmin samainen poliisi työskentelee
seattlelaismafioso Lugannin piikkiin, nauttien ilmeisesti syvästä
luottamuksesta; Danny Groganina uudestisyntynyt Garret täräyttää esittelykohtauksessaan
haulikolla toiseen Lugannin alaiseen miehenmentävän reiän, kuitaten tekosensa
toteamalla hepun olleen rasittava – mihin tämän pomo yhtyy sen suuremmin
ihmettelemättä. Garretin on määrä käyttää tätä vaivalla hankkimaansa (ja sitä
huolettomasti koettelevaa) luottamusta jallittaakseen Lugannin ohella tämän
pahimman kilpailijan, kanadanranskalaisen kermapersegangsteri LaComben. Vanhojen
jengien kuvioita ilmestyy kuitenkin sotkemaan aggressiivisesti laajentava
iranilaiskopla ja jos peiteoperaatio ei näistä vielä kusisikaan, päättää Garret
kuin varmuuden vuoksi ruveta kuhertelemaan Lugannin rakastajattaren kanssa.
Tässä katseltuaan Chuckin menoa Garretina ei ole vaikeaa
uskoa, että rooli oltiin alkujaan räätälöity Charles Bronsonille, jonka
taksoihin Cannonilla ei enää sillä kertaa kumminkaan ollut varaa. Lakonisesti
(alun rajakokemuksen huomioiden suorastaan kolkosti) elämää kommentoiva – tai
lopettava – Garret jää Norriksen käsittelyssä melko tavanomaiseksi
suoritukseksi, mitä nyt näyttelijän erikoisalaa eli monottamista on totuttua
vähemmän, kömpelöä ilmehdintää ja ryppyotsaista replikointia sitäkin enemmän.
Paitsi tylsä Karate Kid –apinointi, on sivujuoni Garretin ja naapurin kiusatun pojan ystävyydestä päälle liimatun oloinen yritys lisätä sekä elokuvassa näytettäviä turpasaunoja että protagonistin sympaattisuutta – Garret kun on oikeuden puolustajan ja leppoisan naapurinsedän lisäksi sataprosenttinen sadisti. Peitekytän rääkätessä valmiiksi puolustuskyvyttömiä uhrejaan halki elokuvan herää kysymys, onko väkivalta tälle pakon saneleman välttämättömyyden sijaan sittenkin itseisarvo.
Paitsi tylsä Karate Kid –apinointi, on sivujuoni Garretin ja naapurin kiusatun pojan ystävyydestä päälle liimatun oloinen yritys lisätä sekä elokuvassa näytettäviä turpasaunoja että protagonistin sympaattisuutta – Garret kun on oikeuden puolustajan ja leppoisan naapurinsedän lisäksi sataprosenttinen sadisti. Peitekytän rääkätessä valmiiksi puolustuskyvyttömiä uhrejaan halki elokuvan herää kysymys, onko väkivalta tälle pakon saneleman välttämättömyyden sijaan sittenkin itseisarvo.
Tosin eipä kukaan muukaan tässä filmissä koita pahemmin
hillitä verenhimoaan; jengisotavankeja lahdataan konepistoolilla, naista
ammutaan päähän liikennevaloissa, mies kärvennetään elävältä. Mafiaelokuvissa
tällainen verilöyly on aika tavanomaista, mutta Hitman saa oman vivahteensa
kömpelöllä kädellä levitellystä epäkorrektiudesta, joka varjostaa muuten
tyypillistä kuvastoa. Kliimaksi taitaa olla puolessa välissä nähtävä
sianlihakidutus, minkä jälkeen elokuvan vakavamielinen ehdottomuus ei enää tule
tarjonneeksi mitään samalla tavoin räävittömän hillitöntä.
Väkivallalla repostelu ei kuitenkaan himmennä sitä
tosiasiaa, että yojimbomainen pääjuoni kahden rosvojoukon välissä
tasapainoilevasta opportunistista on ikävystyttävän yksitoikkoinen. Itseään
toistavassa kaavassa jengisodan osapuolet niittaavat toistensa rivimiehiä ilman
minkäänlaisen jännitteen syntymistä, laukaustenvaihdot kun ovat paitsi
vuoropohjaisia, myös yksipuolisia – italialaiset yllättävät ranskalaiset,
iranilaiset väijyttävät italialaiset, Norris nuijii iranilaiset, iranilaiset
kostavat Norriksen italialaiskavereille koska kukaan ei tunnu pärjäävän
Norrikselle, jne, jne, jne…
Elokuvan lopussa kaavalla saavutetaan jonkinlainen ennalta-arvattavuuden
ja ponnettomuuden lakipiste. Ja jos jengisota on tylsää, niin eipä ole
turpakäräjissäkään kehumista. Se vähäkin tarjolla oleva on salamaleikkauksista
kärsivää räpeltämistä, jossa Norrikselle ei tahdo löytyä kelvollista
vastustajaa – joka ei ymmärrä talttua yhdestä haulista, lakoaa monottamalla –
poikkeuksellisen kova keijo saattaa kestää puolustuskyvyttömänä
nyrkkeilysäkkinä peräti kaksi potkua! Kun leffan onnistunein (=vähiten paska)
matsi käydään Miyagin eikun Norriksen sparraaman avainlapsen ja tätä rääkkäävän
naapurin raggarin välillä, jää Chuckilla aikaa sille ylempänämainitulle
vakavalle roolityölle.
Ei vittu.
Voisi kuvitella niiden ihmisten olevan aika harvassa, jotka
tosissaan lähtevät katsomaan Yksinäinen susi McQuaden (1983) tai Vaikenemisen
lain (1985) totista karatemestaria kertomassa nyyhkytarinaa julmista intiaaneista.
Sisäisen tuttiritarinsa löytänyt Norris päätti kuitenkin jatkaa Hitmanissa
(taivaan kiitos vain) paikoin pinnalle pääsevää pehmoilua, näytellen
lähitulevaisuudessa sellaisissa silmäänkusemisissa mestariteoksissa kuin
Sidekicks (1992), Top Dog (1995) ja Forest Warrior (1996). Sen jälkeen maksava yleisö onkin
kaipaillut vanhaa elokuvatähteä lähinnä televisiorangerina/-evankelistana.
Elokuvassa siis tökkii moni asia, lukuun ottamatta kahta
sivuroolia, joita veltto ohjaus tai vajavainen käsikirjoitus eivät pysty
näivettämään. Al Waxman on pinnalle huokuvasta herttaisuudestaan huolimatta
hyvä leppoisana Lugannina, jonkinlaisena protosopranoksena ja Michael Parks
varastaa kaikki kolme kohtausta, joissa käy äpäröimässä korruptoituneena
Delanyna. Muuten Hitman on mielikuvituksettomuudessaan jäätävä toimintatrilleri
joka onneksi unohtuu raakilemaisuutensa johdosta melko vaivattomasti.
Höhöö, Forest Warrior....
VastaaPoistaImdb:stä lunttaamalla vaikuttaisi siltä, että tuon jälkeen Chuckia ei valkokankaalla kaivattu ennen Expendables kakkosta kuin Bells of Innocence -nimiseen jeesusploitaatioon...
PoistaPoikansa Miken kanssa näköjänsä tehnyt tuon mainitsemasi Bells:n.
PoistaJepulis. Mike tuntuu saaneen aika pitkälti faijaltaan jääneitä roolirippeitä (Delta Force 3, Jäätävä polte), nykyään et sitäkään löydä kuin raamattuleffoista ja Walkerista.
Poista