perjantai 10. elokuuta 2012

House of 1000 Corpses (2003)


Yhdysvallat

Kaksi nuortaparia kurvaa halki Yhdysvaltojen keräten siinä sivussa materiaalia työn alla olevaan, eriskummallisista tienvarsinähtävyyksistä kertovaan kirjaan. Kuin taivaan lahjana löpö pääsee loppumaan, jolloin porukka päätyy varsin tivolihenkiselle huoltamolle. Kapteeni Spaulding, paikkaa pyörittävä karkea eksentrikko, kertoo matkalaisille legendan tohtori Saatanasta, paikallisesta julkimosta joka elinaikanaan niitti mainetta varsin yliolkaisella asennoitumisella lääkärinvalaan. Matkalla ihmettelemään lekurin hirttopuuta pariskunnat tulevat tutustuneeksi lynkkauspaikan lähettyvillä majailevaan Fireflyn perheeseen, joka esittelee mielellään vieraille häiriintyneitä halloweenperinteitään…

Varsin selkeästi esikuviensa vanavedessä kulkeva eksploitaatiotribuutti House of 1000 Corpses ei ollut pettymys, muttei toisaalta yllätyskään kenellekään Rob Zombien aiempaan taiteelliseen tuotantoon (varsinkaan tämän sooloprojektiin) tutustuneelle. B-elokuvien ohessa makaabereista rikostapauksista, luhistuneesta mielentilasta, oudoista mediatempauksista sun muusta sosiaalipornosta ammentanut tyyliniekka käytännössä siirsi sellaisenaan lyriikkansa ja levynkantensa valkokankaalle – se huokuu yhä raaistuvassa kulussaan, vinksahtaneessa ilmapiirissään ja lukuisissa hirviöissään Zombieta, joka on ilmiselvästi innoissaan saamastaan mahdollisuudesta maalailla omista kiinnostuksen kohteista kumpuavaa päänsisäistä maailmaansa. Toisaalta samainen siirtymä saa elokuvan paikoin tuntumaankin silkalta musiikkivideolta.

Suppeahko juoni tuntuu toisarvoiselta, lähinnä verukkeelta kaiken mukaan ahdetun sekoilun liittämiseksi yhtäjaksoiseksi pötköksi. Täytyy myöntää, että päättömästi kinofilmistä kasimilliseen vaihtuva, yllätyksellisyydessään paikoin hillitön soundtrack sekä villit kollaasit luovat sujuvasti kuvaa elokuvan tärähtäneestä maailmasta – mutta toisaalta niiden kuvaamilla tapahtumilla on vähän tekemistä minkään käsitettävän tarinan kanssa. Leijonanosa elokuvasta menee psykoperheen silpomasessioiden kuvaamisessa, jolloin alussa pedattu juoni on joutokäynnillä, eikä tappohipasta, saatananpalvonnasta tai perverssistä kidutuksesta oikein jaksa hätkähtää niiden irrallisuuden vuoksi – sarjamurhaaja siteeraa Mansonia, tytär pussaa isänsä nyljettyä turpavärkkiä, miehestä operoidaan ihka(elävä?) merenneito, mitä väliä.

Tiivistäen rainan kauhupuoli on pullollaan erikoisia ratkaisuja, mutta ideoita ei kyetä käyttämään täydellisesti. Kun teot eivät välttämättä vaikuta mihinkään ja touhu vilisee juoniaukkoja, tuntuu että auteur itsekin viettäisi pyhäinpäivän aattoa ihmisuhripinatan äärellä, uppoutuneena liian syvälle oman elokuvansa estetiikkaan pystyäkseen täysin toimimaan tekeleen tirehtöörinä.

Ohjaajan märkäkorvaisuus paistaa läpi myös heittelevissä näyttelijäsuorituksissa, kun itse kukin tuntuu pääsevän sooloilemaan varsin riehakkaasti, olkoonkin että elokuvan ilmapiiri melkeinpä edellyttääkin tietoista ylinäyttelemistä. Bill Moseley ja Sid Haig erottuvat edukseen, vaikka jälkimmäisen ruutuaika jääkin (trailerien hämäyksestä huolimatta) valitettavan nirkoiseksi – asia, johon tuli korjaus Zombien seuraavassa elokuvaproduktiossa the Devil’s Rejects (2005).

Halutessaan isoimmat viat voi laskea osaksi elokuvan pyrkimystä olla ammoisten grindhousepätkien pastissi, mutta omalla kohdalla leffasta jäi vähän lattea jälkimaku. Todetaan raflaavasti: muusikko-esteetikko Rob Zombie jatkaa turvallisen tuttuun tapaan, mutta käsikirjoittaja-ohjaaja Rob Zombie lyö kirveensä kiveen.

2,5/5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti