lauantai 29. syyskuuta 2012

Yakuza Demon (2003)


Kikoku
Japani

On hävytön klisee aloittaa Takashi Miikea koskeva kirjoitus toteamalla, ei, toistelemalla jotain ohjaajan työtahdista. Korotetaan panoksia ja lisätään, että on ukko paitsi tuottelias, myös avarakatseinen tarjottujen projektien suhteen. Nämä tuhanteen kertaan uudelleen saavutetut oivallukset väijyvät kumminkin demonin tavoin mielessä niin väkevästi, että ne on suorastaan pakko mantrata tälläkin kertaa – Yakuza Demon kun on sisällöllisesti niin keskiverto miikepätkä kuin voi kuvitella.

Daten yakuzasyndikaattiin kuuluva kolmihenkinen Muton klaani joutuu viheliäiseen välikäteen, kun etulyöntiasemassa oleva Tendon syndikaatti halajaa lisää elintilaa ja julistaa sodan. Torjuakseen tämän nurkanvaltauksen Date kerää kultakin klaaniltaan kolehdin, mihin Muton päälliköllä ei ole varaa, tarjoutuen käymään niittaamassa Daten ykkösmiehen ja lähteä istumaan asiaankuuluvaa kakkua. Ennen työsuorituksen toteuttamista Muto jää kuitenkin kiinni laittoman aseen hallussapidosta, selviytyen murhaa lyhyemmällä tuomiolla mutta joutuen delegoimaan tappokeikan klaanin kahdelle muulle jäsenelle Seijille ja Yoshille. Onnistuessaankin itsemurhatehtävä ärsyttäisi Tendon keskittämään kostonsa koko syndikaatin sijasta kaksikon suuntaan, jolloin näiden kummankin olisi talvisotahenkisesti vastattava kymmentätuhatta vihollista.

Ulkoisen uhan lisäksi oman kattojärjestön napamiehet pohtivat mokomien provokaattoreiden erottamista syndikaatista, epäillen Muton pakoilleen vastuutaan ja järjestäneen pidätyksensä. Kaksi miestä vastaan muu (ala)maailma. Vaan onneksi toinen miehistä sattuu olemaan Riki Takeuchi, fiftarikuontalon itämainen airut ja nykyjapanilaisen direct-to-video-elokuvateollisuuden THE kovanaama.

Tämä heittää rutiininomaisesti roolin nahkatakissa ja arskoissa julmistelevana gangsterina, joka kumminkin nousee moraalisesti muun rosvojoukon yläpuolelle. Tarjolla onkin kaikin puolin tavanomaista jengisotakamaa tappomontaaseineen ja selkäänpuukotuksineen, minkä ei oikeastaan pitäisi haitata katselukokemusta. Jos varta vasten hankkii hyppysiinsä suoraan videolle tuotetun, vaatimattomilla resursseilla rykäistyn gangsterielokuvan, jonka synopsis tai nimikään eivät varsinaisesti pursua omaperäisyyttä, pitäisi suosiolla tajuta jättää valittamatta tekeleen persoonattomuudesta.

Ongelma onkin enemmän siinä, ettei se ole genrensä lisäksi ohjaajallensakaan mitenkään erityinen tekele – päinvastoin. Se on kertomus vaihtoehtoisesta perhemallista, tällaisen jäsenten yhteishengestä sekä yhteisön hylkiöistä ja alisuorittajista. Teemoja, joiden koetaan toistuvan Miiken filmografiassa tiheään, heijastuen kulloisestakin tarinasta. Aihiot on havaittavissa Yakuza Demonissa, mutta ne ovat aneemista kierrättämistä Ley Linesta (1999), Graveyard of Honorista (2002) tai vaikka niinikään Takeuchin pääosittamasta Dead or Alivesta (1999). Tuntuu, että Miike (tai tälle aiemminkin yakuzakuvauksia kynäillyt Shigenori Takechi) on koittanut rikoselokuvalleen tyypillisiä henkilöhahmoja, tilannetta ja miljöötä keksiäkseen jotain uutta – vähintään nimekkäillä tekijöillä myyvän halpiksen tapauksessa tämä ei liene iso riski – mutta ei semminkään saa projektista oikein mitään irti.

Pitkälti tämä johtuu käsikirjoituksesta, joka rajoittuu lähinnä ilmoittamaan katsojalle että tässä on nyt tota tällainen jengisota menossa ja että tässä on nyt tällaisia rosvoja, kyl te tiedätte, olette te nämä nähneet jo jossain muualla. Hahmot tietävät asioita mielivaltaisesti, tapahtumien kulku on apaattista, touhussa löyhkää välinpitämätön improvisointi – varsinkin loppupuolella heitetty kolmiodraamasivujuoni tuntuu olevan mukana ainoastaan pitkittääkseen elokuvaa. Valonpilkahduksena mainittakoon muutama mustan huumorin maastossa seilaava kuiva läppä. Näitä, kuten viehättävän kengännauha-actionia, on kumminkin pahvisten henkilöiden ihmissuhdepölinään nähden liian vähän, jotta uusintakatselua voisi pitää kovinkaan mielekkäänä.

1,5/5

Imdb
Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti