Rautataivas
Australia, Saksa, Suomi
Kuun pimeällä puolella värjöttelevät natsit saavat vuonna
2018 pitkästä aikaa vieraita, kun kuulentojen viisikymmentävuotispäivää
juhlistavat yhdysvaltalaiset (mukaan lukien jatkokautta kärkkyvä presidentti)
lähettävät afroamerikkalaisen PR-mies James Washingtonin kiertolaiselle
patsastelemaan. Kansallissosialistit kiinnostuvat tunkeilijan muassaan
tuomasta, tuomiopäivän aseet täydentävästä nykytekniikasta ja päättävät
SS-pamppu Adlerin johdolla lähteä noutamaan lisää rakennuspalikoita
Wunderwaffeihinsa. Oppaaksi shanghaiatun Washingtonin ohella mukaan päätyy
kuusiirtokunnan aatteellisesta kasvatuksesta vastaava Renata Richter, jonka
vilpitön usko Telluksen turmeltuneisuuteen ja kansallissosialismin
tervehdyttävään vaikutukseen joutuu koetukselle opettajan päästessä ensi kertaa
tarkastelemaan Maan ali-ihmisiä.
Tekijöiden tavoin oletan itsekin yleisön olevan jo ennalta
tietoinen Iron Skyn juonesta – haipakkaa käynnistyvä tarina lähtee saman tien
esittelemään henkilöhahmot, näiden tavoitteet ja niiden saavuttamista
rajoittavat haasteet. Ensimmäisen puolituntisen jälkeen, retkikunnan palatessa
isovanhempiensa kotimaailmaan, meno kumminkin lässähtää veltohkoksi
yhdistelmäksi törmäilyä ja pinnallista satiiria, joka on sekä nähtyä että
tulevaa ajatellen irrallaan kokonaisuudesta, vaihtoehtohistorian (ja
salaliittoteorioiden) klassikkoon ynnä henkilövetoisuuteen nojaavasta scifistä.
Sohimisesta huolimatta tyylirikkoisuus lopulta johtaa johonkin, kun Maan-harharetkiltä
päästään takaisin sen kiertolaisen kerronnalliseen vaikutuspiiriin.
Käsikirjoituksen pyrkimys kompromisseihin tulee esiin yksittäisten
kohtausten irrallisuutena, melkeinpä tarpeettomuutena. Kampanjatoimistoon
sijoitettu, Youtube-kansalle aukeava raivoamissessio ei ole pressan
imagoahdinkoa tai Perikato (2004) -vitsiä kertoessaan tasapainossa, kahden elementin
ampuessa toisiaan nilkkaan. Seikkailuelokuvaan ympätty satiiri onkin lähinnä
osoittelevaa, oivaltamatonta johtajien (paradoksaalisella) tyhmyydellä ja
oveluudella öhöttelevää löysäilyä.
Pahiten mennään metsään yhtä alaskalaista paikallispoliitikkoa irviessä, jenkkien presidenttipelissä liberaaleja ärsyttävät hörhöt kun ovat sittemmin vaihtuneet (voi roolihahmo tosin olla kaukonäköisyyttäkin) ja vitsien ollessa poliittisten puujalkojen kliseitä. Komiikka olisi purrut paremmin jos oltaisiin keskitytty enemmän elokuvan absurdia tyyliä paremmin noudattaviin heittoihin, kuten avaruusalukseen vaivihkaa leviäviin rikkaruohoihin tai laittomuuksia segwaysta käsin ehkäisevään poliisiin.
Pahiten mennään metsään yhtä alaskalaista paikallispoliitikkoa irviessä, jenkkien presidenttipelissä liberaaleja ärsyttävät hörhöt kun ovat sittemmin vaihtuneet (voi roolihahmo tosin olla kaukonäköisyyttäkin) ja vitsien ollessa poliittisten puujalkojen kliseitä. Komiikka olisi purrut paremmin jos oltaisiin keskitytty enemmän elokuvan absurdia tyyliä paremmin noudattaviin heittoihin, kuten avaruusalukseen vaivihkaa leviäviin rikkaruohoihin tai laittomuuksia segwaysta käsin ehkäisevään poliisiin.
Kertomuksen mäkisyyden lisäksi ohjaaja Vuorensola ei täysin
tunnu tietävän, mitä tekisi pätevöityneelle näyttelijäkunnalle. Udo Kier
saatika sitten Götz Otto eivät nouse hitleröinnissään kunnolla lentoon, Otton
suorituksen muuttuessa elokuvan loppupuolella roolin vaatimasta
mahtipontisuudesta silkaksi ylinäyttelemiseksi ohjaajan aliohjatessa.
Kokonaisuutta ajatellen Julia Dietzen osa Richterinä on elokuvan paras, lähinnä
näyttelijättären itsensä ansiosta. Ilman saksattaren estotonta heittäytymistä
idealistisen ja naiivin natsin osaan jäisi hänkin monessa kohtauksessa
pelkästään tuijottamaan kameralle, jos se ohjaajasta riippuisi.
Arvioidessa on kuitenkin hyvä muistaa tekijöiden olevan
loppujen lopuksi ällistyttävällä tilaisuudella siunattuja harrastelijoita.
Yllämainitut viat eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että indie-elokuvana
Iron Sky on epäilemättä onnistunut tavoitteessaan tarjota selkeästi rajatulle
kohdeyleisölleen jotain vallitsevista trendeistä erottuvaa. Palolla koottu
kengännauhabudjetin rupeama muuttaa rajoitteensa vahvuuksiksi eritoten
steampunkia anteliaasti tarjoavalla visuaalisella puolella, jossa kaikki
univormuista ufoihin näyttää persoonallisella tavalla hyvältä. Varsinkin
finaalin salamasodasta postmoderniksi meritaisteluksi äityvä avaruusooppera
näyttää paremmalta kuin moni tämän vuoden isompi, tunteettomasti väkerretty
rymistely.
Itse natsejakin käsitellään ennen kaikkea esteettiseltä
pohjalta, rotuoppien, militarismin ja johtajakultin ollessa esillä ennen
kaikkea tyylin ehdoilla, jolloin kenties elokuvaviihteen tehokkaimmin lypsetyt
pahikset esitetään omaperäiseltä kantilta. Toisin kuin elokuvan nykypäivää
koskevan ivan tapauksessa, kolmanteen valtakuntaan viitataan huomattavasti
hienovaraisemmin ja ilkikurisemmin, Aatun Wagner-obsessionkin ollessa koko ajan
näkyvillä muttei vaivaannuttavasti alleviivattuna. Tuskin Laibachiakaan
sattumalta on saatu tähän säveltämään.
Töksähtelystään huolimatta Iron Sky pitää sisällään enemmän
hyviä kuin huonoja puolia. Uskoisin omaperäisen ja vaikuttavan tyylin maksavan
itsensä takaisin ja tekijöiden pääsevän vähintään omilleen. Silti itse valmista
tuotetta kiehtovampi on sitä edeltänyt prosessi.
2/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti